به نوشابه بگو نه!


 

نویسنده: احمد حيدري




 
آيا نوشابه در فهرست خريد خانواده ي شما قرار دارد؟ آيا هنگام خريد مواد غذايي در فروشگاه نوشابه هاي رژيمي را انتخاب مي کنيد؟
اگر تصور مي کنيد نوشابه هاي رژيمي کم ضررتر هستند، بايد بدانيد مصرف هر نوع نوشابه ي گازدار صرف نظر از مقدار کالري و نوع شيرين کننده ي آن مي تواند به بدن آسيب برساند و سيستم ايمني را ضعيف کند. باور نداريد؟ پس مطلب زير را بخوانيد!
 

اضافه وزن، چاقي و ديابت
 

نوشابه هاي گازدار به دليل مقدار بسيار زياد قند و راديکال هاي آزادي که دارند. موجب آسيب به بافت هاي بدن، چاقي و اضافه وزن، ابتلا به ديابت و پيشرفت عوارض و مشکلات ناشي از آن مي شوند.

شيرين کننده هاي مصنوعي
 

بعضي ها تصور مي کنند تنها نکته ي منفي مصرف نوشابه هاي گازدار قند زياد و کالري بالاي آن است. به همين خاطر از نوشابه هاي گازدار رژيمي استفاده مي کنند. در حالي که بررسي ها نشان داده است نوشابه هاي رژيمي هم با اضافه وزن ارتباط دارند. نتيجه ي يک مطالعه نشان داده است که سلولهاي بدن در پاسخ به هر طعم شيرين نسبت به ذخيره ي چربي و کربوهيدرات اقدام مي کنند و اين مسأله موجب گرسنگي بيشتر مي شود. همچنين شيرين کننده ها ترشح انسولين را بيشتر مي کنند و در نتيجه توانايي بدن براي سوزاندن چربي کاهش پيدا مي کند. حقيقت تلخ ديگر آن است که تأثير مصرف نوشابه هاي رژيمي بر کاهش وزن از نظر علمي به اثبات نرسيده است!

بطري هاي پلاستيکي
 

ضررهاي نوشابه هاي گازدار رژيمي و غيررژيمي تنها به قند زياد، راديکال هاي آزاد و اسيد فسفريک موجود در آن ها محدود نمي شود. حتي بطري هاي پلاستيکي نوشابه هم براي سلامت مضر هستند و مي توانند ما را بيمار کنند. اين بطري، نوعي ماده ي شيميايي سمي موسوم به «بيسفنول A يا BPA دارد که مي تواند از بطري به نوشابه و پس از مصرف نوشابه به بدن ما وارد شود. بررسي ها نشان داده است که «BPA» با تعداد زيادي از بيماري ها از جمله نقص سيستم ايمني بدن ارتباط دارد. کارشناسان بهداشت توصيه مي کنند از کودکان در برابر تماس با محصولات حاوي اين ماده، به ويژه محصولاتي که هر روز استفاده مي شوند محافظت کنيد.

سوء تغذيه
 

افرادي که به جاي نوشيدني هاي سالم مانند شير کم چرب و آبميوه ي طبيعي، نوشابه هاي گازدار مي خورند احتمال دارد به مقدار کافي ويتامين A، کلسيم و منيزيم دريافت نکنند. اسيد فسفريک موجود در نوشابه هاي گازدار موجب برداشت کلسيم و منيزيم از بافت هاي بدن مي شود و مقدار اين مواد مغذي را در بدن کاهش مي دهد. کلسيم و منيزيم به کارکرد بهتر و تقويت سيستم ايمني بدن کمک مي کنند. بررسي هاي نشان داده احتمال ابتلا به پوکي استخوان در افرادي که زياد نوشيدني گازدار مصرف مي کنند، بيشتر است و پوکي استخوان در آن ها زودتر آغاز مي شود.

وقتي نوشابه مي خوريد چه اتفاقي مي افتد؟
 

* 10 دقيقه بعد
ده قاشق چايخوري شکر وارد بدن تان مي شود. مي دانيد چرا با وجود خوردن اين حجم شکر دچار استفراغ نمي شويد؟
چون اسيد فسفريک، کمي طعم آن را مي گيرد و شيريني اش را خنثي مي کند.
* 20 دقيقه بعد
قند خون تان بالا مي رود و به ترشح ناگهاني و يک جاي انسولين منجر مي شود. کبدتان شروع مي کند به تبديل قند به چربي، تا قند خون بيشتر از اين بالا نرود.
* 40 دقيقه بعد
حالا ديگر جذب کافئين کامل شده، مردمک هاي تان گشاد مي شود. فشار خون تان بالا مي رود و در پاسخ به اين حالت کبدتان قند را به داخل جريان خون رها مي کند. گيرنده هاي آدنوزين مغز حالا بلوک مي شوند تا از احساس خواب آلودگي جلوگيري کنند.
* 45 دقيقه بعد
ترشح دوپامين افزايش پيدا مي کند و مراکز خاصي در مغز که حالت سرخوشي ايجاد مي کنند، تحريک مي شوند. اين همان مکانيسمي است که در مصرف هرويين به ايجاد سرخوشي منجر مي شود.
* 60 دقيقه بعد
اسيد فسفريک موجود در نوشابه، داخل روده ي کوچک به کلسيم، منيزيم و روي مي چسبد. متابوليسم بدن افزايش پيدا مي کند. ميزان بالاي قند خون و شيرين کننده هاي مصنوعي، دفع هرچه بيشتر کلسيم را از طريق ادرار باعث مي شوند.
کافيين در نقش يک داروي ادرارآور وارد عمل مي شود. حالا ديگر کلسيم، منيزيم و روي که قرار بود جذب بدن شود، بيش از پيش از طريق ادرار دفع مي شود و به همراه آن مقادير زيادي آب، سديم و ديگر الکتروليت ها نيز از دست مي رود.
* و بالاخره...
کم کم آن غوغايي که در بدن تان ايجاد شده بود فروکش مي کند و نوبت به افت قند مي رسد. در اين مرحله يا خيلي حساس و تحريک پذير مي شويد يا خيلي کرخت و بي حال. حالا ديگر تمام آن آبي را که از طريق نوشابه وارد بدن خود کرده بوديد، دفع کرده ايد، آبي که مي شد به جاي اسيد، کافيين و شکر، حاوي مواد مفيدي براي بدن تان باشد.
تا چند ساعت بعد اثر کافيين هم از بين مي رود و شما هوس يک نوشابه ي ديگر مي کنيد!
منبع: نشريه 7 روز زندگي شماره 126